Corona en voeding

Bekijk tips om je weerstand op peil te houden, en hoe je gezond en veilig kunt blijven eten in deze coronatijden.

Lees meer

Het Coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus (SARS-CoV-2). De meest voorkomende symptonen van dit zijn koorts en luchtwegenklachten. Samen met de Wereldgezondheidsorganisatie WHO onderzoeken de Chinese autoriteiten het coronavirus. Wereldwijd worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Lees meer

HPV: Prik voor baarmoederhalskanker

Voorkom baarmoederhalskanker met de HPV-prik.

Lees meer

5 redenen om de oudere mond gezond te houden

Hoe gezonder de mond, hoe beter het leven! Dat geldt natuurlijk ook als je een dagje ouder wordt. Hier 5 redenen om goed voor je mond te blijven zorgen, ook op latere leeftijd.

Lees meer

Angst voor de tandarts?

Bang zijn bij de tandarts is niet ongewoon. Een kwart van de Nederlanders is bang voor de tandarts. Zo'n 800.000 Nederlanders zijn zelfs zo bang voor de tandarts, dat ze niet meer durven te gaan (tandartsfobie).

Lees meer

Gebruik je medicijnen?

Als je mondzorgverlener niet (goed) op de hoogte is van jouw medicijngebruik kan dat onveilige situaties tot gevolg hebben en het stellen van een juiste diagnose bij klachten bemoeilijken. Daarom is het belangrijk dat je het altijd aangeeft als je medicijnen gebruikt.

Lees meer

10 tips voor een gezonde kindermond

10 tips om te zorgen dat het gebit van jouw kind gaaf blijft.

Lees meer

Gezond eten bij diabetes

Gezond eten helpt bij de behandeling van diabetes. We hebben de voedingsadviezen voor mensen met diabetes type 1 en diabetes type 2 op een rij gezet.

Lees meer

Wat zijn peulvruchten?

Peulvruchten zijn gezond. Ze verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Welke peulvruchten zijn er? En hoe maak je ze klaar?

Lees meer

App 'Kies Ik Gezond?'

Etiketten lezen thuis vanaf de bank? Scan of zoek een product met de ‘Kies Ik Gezond?’-app.

Lees meer

Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegrichtlijnen?

Advies over je dagelijkse dosis bewegen.

Lees meer

In de natuur geweest?

Tekenbeten zijn vaak pijnloos, waardoor u ze niet opmerkt. Het vlekje wordt meestal niet groter dan 1 of 2 centimeter…

Lees meer

Haal de prik tegen meningokokkenziekte

Hoe komt de meningokok in je lichaam? Wie kan meningokokkenziekte krijgen? Zijn er ernstige gevolgen van meningokokkenziekte?

Lees meer

Inzicht met een eetdagboek: Mijn Eetmeter

Mijn Eetmeter is een online eetdagboek dat mensen helpt om gezonder te eten en kan helpen om af te vallen. Je krijgt inzicht in je eetpatroon en in de hoeveelheid energie en voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Ook krijg je concrete tips hoe je gezonder kan kiezen.

Lees meer

Gezonde en makkelijke recepten

Op de receptensite van het Voedingscentrum vind je makkelijke en gezonde recepten. Je vindt er ook recepten die geschikt zijn voor speciale diëten. Zoals voor: diabetici, mensen met allergieën, intolerantie en een verhoogd cholesterol.

Lees meer

Afvallen: de start

Gezond afvallen begint met een goede voorbereiding. Op deze pagina krijg je 6 stappen die je op weg helpen.

Lees meer

250 gram groente, hoe ziet dat eruit?

Het advies is om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Maar hoeveel is dat nou? De afbeeldingen geven je een idee.

Lees meer

Het nut van supplementen: vitaminen

Winkels liggen vol met vitaminepillen om maar te zorgen dat jij genoeg vitaminen binnen krijgt. Maar wat doen die vitaminepillen? Voor wie zijn ze geschikt, welk effect hebben ze op jouw lichaam, hebben ze überhaupt wel nut en zijn ze eigenlijk wel veilig?

Lees meer

Hoeveel moet je minimaal bewegen om gezonder te worden?

Gezond zijn of worden is voor veel mensen erg belangrijk. Het is een onmisbaar onderdeel van een gezonde leefstijl.

Lees meer